Samenwerken

Als foodblogger vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen en ik ga dan ook regelmatig samenwerkingen aan.
Hoewel het natuurlijk heel leuk is om iets te ontvangen in ruil voor een review, exposure of content, vind ik het ook belangrijk dat de content die ik maak van mijzelf komt en integer is. Gelukkig heb ik daar inmiddels een aantal manieren voor gevonden waar ik me prettig bij voel.
In dit artikel lees je meer over de verschillende soorten samenwerkingen die ik doe.

Wil je met mij samenwerken? Stuur een DM via Instagram.

Reviews

Dankzij mijn blog heb ik al veel leuke dingen kunnen reviewen. Zo volgde ik een bieropleiding en weet ik nu hoe je taarten versiert met een airbrush.
Dit soort samenwerkingen ontstaan vrijwel altijd via platforms die hier speciaal op gericht zijn. De opdrachtgever plaatst de opdracht op bijvoorbeeld een platform of in een Facebook groep en als je geïnteresseerd bent kun je op de opdracht pitchen. Uit de pitches kiest de opdrachtgever dan de influencers waar ze mee willen samenwerken.

Ik pitch sowieso alleen op opdrachten die mij bij voorbaat al heel leuk lijken. De opdrachtgever is op zoek naar een eerlijke review, maar hoopt natuurlijk ook dat zijn product in smaak valt.

Door alleen te pitchen op opdrachten die je echt aanspreken kun je je eigen oprechte content maken en hele leuke nieuwe dingen ontdekken door samen te werken!

Product placement

Product placement werkt nét iets anders dan een review. Bij product placement gaat het minder om wat je van het product vindt en meer om wat je er mee kunt.
Het product wordt meestal ter beschikking gesteld in ruil voor exposure, bijvoorbeeld een recept waarin dat product gebruikt wordt.
Zo mocht ik voor Neolea een recept met olijfolie ontwikkelen. Het werd olijfolie-ijs, nog steeds een van mijn favorieten!

Als foodblogger vind ik dit hele leuke opdrachten om op te pitchen, omdat het mij creatief uitdaagt om iets te bedenken met dat product en zo’n samenwerking heel natuurlijke content oplevert.

Als ik zonder opdracht een tutorial of recept maak waarin heel specifieke producten gebruikt worden, dan vind ik het handig om te vermelden waar die producten te koop zijn. Soms ontstaat er na het schrijven alsnog een samenwerking met een (web)winkel.

Affiliate links

In sommige posts vind je affiliate links terug. Dit zijn links naar webwinkels zoals Albert Heijn of Bol.com via een URL waarin de herkomst van de link verwerkt zit. Hierdoor weet de webwinkel via welke bron de bezoeker bij de winkel terechtgekomen is. In ruil hiervoor krijgt de aanbrenger een affiliate vergoeding, meestal een klein percentage van de omzet als jij iets koopt in de webwinkel.

Een voorbeeld van een affiliate link vind je terug in deze boekreview. Onderaan de pagina staat een directe link naar het boek in de webshop van Bol.com

Tot slot

Mijn belangrijkste tip voor iedere samenwerking, voor zowel de opdrachtgever als de influencer: maak duidelijke afspraken over wat je verwacht en wat je van plan bent en blijf bij jezelf!