Duurzaam handboek voor de luie tuinier

Een mooiere tuin, terwijl je daar minder voor hoeft te doen, die ook nog een klein beetje meehelpt aan een betere wereld. Sounds too good to be true?
In Duurzaam handboek voor de luie tuinier gaat Loethe Olthuis ons uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt.

Uitstraling van het boek

Duurzaam handboek voor de luie tuinier is een handzaam, hardcover boek. Wat meteen opvalt zijn de prachtige illustraties van Deborah van der Schaaf, die door het hele boek terugkomen. Geen foto’s en daardoor een minder knullige uitstraling dan het gemiddelde tuinboek, hoewel je daar toch niet helemaal aan ontkomt. De informatieve kaders vind ik qua typografie wat afsteken bij de romantische uitstraling van de rest van het boek (maar daar zijn het dan ook kaders voor).

Deck chair on a roof terrace
“Stap 8: Wees een luie tuinier” dat laten we ons geen twee keer zeggen!

Inhoud en schrijfstijl

Wie mij goed kent weet: om mij aan het lezen te krijgen is heel wat nodig. Maar wat een lekker boek om mee op de bank te kruipen is Duurzaam handboek voor de luie tuinier! Loethe Olthuis is onderzoeksjournalist, maar ook culinair journalist en columnist voor o.a. de Volkskrant en Elle Eten en dat merk je, want Duurzaam handboek voor de luie tuinier leest heel lekker weg, ook als je niet van plan bent om meteen tot actie over te gaan. Achterin staan handige overzichten (welke planten, wat/wanneer, hoe kom je eraan), zodat je tijdens het lezen niet wordt doodgegooid met Latijnse namen. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een toepasselijk recept, zoals de “Wraakzuchtige lentesoep” waarin je je agressie mag uitleven op zevenblad (de schrik van elke tuinder en een van de weinige onkruiden die je moet weghalen).

Uitvoerbaarheid

Loethe geeft in Duurzaam handboek voor de luie tuinier veel praktische tips en stappenplannen om per categorie met minder moeite, béter bezig te zijn. Er is aan iedereen gedacht, of je nou een grote tuin, balkon of slechts een vensterbank tot je beschikking hebt.

Gardening book on a chair with plants

Sommige stappen zijn groot, zoals het aanleggen van een bijenboog (zo veel mogelijk maanden in het jaar bloemen die nuttig zijn voor bijen in bloei hebben staan). Het duurt misschien wel jaren voordat je je tuin daar helemaal op aangepast hebt. Andere stappen zijn makkelijk en snel en tijdens het lezen van Duurzaam handboek voor de luie tuinier krijg je meteen zin om te beginnen. Mijn favoriet: Een bijenbadje (soort vogelbad, maar dan voor bijen en hommels, hoe schattig!).

Sinds het lezen van Duurzaam handboek voor de luie tuinier hebben we bloemenzaad voor vlinders en bijen in onze bloembakken gestrooid, daar nul keer onkruid tussenuit gehaald, ons ingeschreven op de wachtlijst voor een moestuin, meegedaan met een stekjes ruildag en serieuze plannen voor een wormenhotel (via nudge.nl zelfs al iemand in de buurt met adoptiewormen gelocaliseerd!).

Het Duurzaam handboek voor de luie tuinier van Loethe Olthuis is o.a. te koop bij Bol.com
Shop je via onderstaande link? Dan zou het kunnen dat ik daar commissie over ontvang (zie ook
Samenwerken voor meer informatie).